FRAM Søk Meny Lukk

En levende møteplass for BW Group

Aktuelt

Da ett av verdens største shipping- og offshorekonsern skulle samlokalisere tre av selskapene, fikk de en FRAM-løsning som også har skapt sosiale arenaer, styrking av merkevaren og økt synlighet.

–  I 2021 måtte leiekontrakten for BW LNG og BW LPG på Lysaker enten fornyes eller vi kunne velge å flytte på oss. Vi gjorde noen sonderinger og fant ut at BW Offshore var i en liknende situasjon på Skøyen. Dette er tre selskaper som i det daglige driver noe ulik business – samtidig er vi del av samme konsern, BW Group. Så spørsmålet var om en samlokalisering med BWO både kunne bidra til å smelte sammen like kulturer og gi synergieffekter. Mange kjente ikke hverandre, så her var det gode muligheter for økt samarbeid, forteller Katja Heggedal, Head of HR i BW LNG i Oslo.

 

For selskapene var det viktig at det var god plass til alle, at lokasjonen tilfredsstilte nærhet til kollektivknutepunkt, at det var funksjonelt, moderne – og aller helst hadde litt wow-faktor i tillegg til mye naturlig lys – for lys handler også om trivsel!

–  Dette var jo midt i koronatiden og mange jobbet hjemmefra. Det var derfor en klar ambisjon om å velge nye lokaler som hadde så mye å by på at våre ansatte ville velge å komme tilbake på jobb. Sammen med en ansattgruppe så vi på lokaler på Lysaker, et prosjekt ved CC Vest, flere bygg på Skøyen og ved Drammensveien. Valget falt til slutt på Karenslyst Allé 6, som da var i gang med totalrehabilitering.

 

Fra vanlig kontor til BW Powerhouse

Det var tidlig et uttalt mål at bygget og servicetilbudet skulle bidra til at det alltid var ekstra hyggelig å komme på jobb, og at både ansatte og besøkende skulle føle seg sett og ivaretatt.

 

–  Alle behov for de tre selskapene er i dag dekket fullt ut. Vi har topp fellesarealer som benyttes flittig av ansatte – dette utnytter vi til verdifull kompetansedeling selskapene imellom for å møte fremtidige forretningsmuligheter. Det er veldig innbydende å komme ned i lobbyen for et uformelt møte eller sosialt samvær etter jobb. Følelsen av å være i en eksklusiv hotellobby er reell med super barista som serverer gratis kaffe til alle, matservering, peis, vinservering innimellom, lekre møbler, musikk og dempet belysning. Her blir vi bedre kjent med kollegaer og samarbeidspartnere. Gårdeier har serviceavtale med 4 Service – og de fortjener ros. God service og god dialog hele veien, forteller Kjersti Arntsen, Senior manager Human Capital i BW Offshore.

Gårdeier for KA6 er Fram Eiendom, som hele veien har hatt en klar visjon for bygget. Den helt spesielle lobbyen skal oppleves som et levende byrom og det absolutte hjertet i bygget.

 

–  Vi har tatt utgangspunkt i en flyplass-lounge, som forandrer tilbud og innhold basert på hvilken tid på døgnet det er. Her er det et 24/7-tilbud som gir fleksibilitet og trivsel på arbeidsplassen. Ansatte og besøkende skal kunne finne et tilbud uansett når de kommer innom bygget. Servicetilbud og tjenester skal referere seg til et hotell med ulike soner. Vi tilbyr lounge, dropdown arbeidsplasser, takterrasse, møterom, stillerom, uformelle møter, musikk, kaffebar, frokost, lunsj og overtidsmat, selvbetjent matserver

ing, skjenkebevilling og betjening fra hotell, forteller sjefen i Fram Eiendom, Kenneth Bye.

 

Han mener at et tett samarbeid med leietaker har gitt ønskede resultater. Det er fullt av liv i kontorbygget store deler av døgnet, og en attraktiv frokostbuffet og personalrestaurant frister til å komme på jobb.

 

–  Jeg opplever at de tre BW-selskapene virkelig er i ferd med å smelte godt sammen og at trivselen er høy. Både kontorene, møterommene og lobbyen holder høy standard og oppleves som skreddersydde for leietakerne. En god del av de ansatte pendler miljøvennlig på sykkel til og fra jobb og har trygg sykkelparkering inne med tilknytning til sykkelvask/reparasjon og garderobe/dusj. For de som vil trene på andre måter er det EVO i nabobygget. Og det er selvsagt ekstra hyggelig å registrere at KA6 nå kalles BW Powerhouse, sier Bye.

 

Plug & play flytteprosess

Innflyttingen skjedde i oktober 2022 uten at dette gikk ut over arbeid eller fremdrift i de mange prosjektene selskapene driver. De ca. 250 ansatte jobbet hjemmefra i to dager mens de nye lokalene ble møblert og nytt IT-system installert.

 

–  Da de ansatte kom på jobb den tredje dagen fungerte alt smertefritt, det lå en innflyttingsgave til samtlige på hver pult og det hele ble kronet med først en skikkelig innflyttingsfest for de ansatte og deretter en ny fest for samarbeidspartnere og kunder. Siden har vi fortsatt med mange aktiviteter for å styrke de menneskelige sidene. Blant annet deltok vi i årets Holmenkollstafett med flere lag – slikt blir det godt samhold av, sier Katja Heggedal.

Hun forteller at lokalene er tilrettelagt for de ulike selskapenes behov og at gode fellesområder fungerer som flittig brukte møteplasser. Alt er lagt til rette for effektiv jobbing og enkelt samarbeid, og når noe ikke

fungerer er det lett å få hjelp fra vaktmester. Og kanskje det viktigste; besøkene og ansatte skal føle at dette er et godt sted å være når de entrer bygget og ikke først når de kommer til sine kontorlokaler.

 

Hver og en ønskes velkommen med et hyggelig smil, gjestfrihet og gjerne en kaffekopp. Med så høy kvalitet på interiør, fasiliteter, ansatte og tjenester skal alle som har besøkt bygget sitte igjen med en god følelse og ønske om å komme tilbake.

 

–  Afterwork og andre aktiviteter arrangeres i samarbeid med Fram Eiendom og FM-leverandør 4 Service. Dette gjøres for å lage et miljø omkring arbeidsplassen der man skaper interaksjon innad og mellom bedrifter på området. Videre vil også kontoret og bygget være med på å skape relasjoner og trivsel for den enkelte medarbeider. Dette er spesielt viktig etter covid, der mange vil nyte godt av mer interaksjon og sosiale aktiviteter tilknyttet sin jobbhverdag, avslutter Heggedal.